PACKobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@packobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 

Vakuumemballagen åbnes let

Packdesign ID og fødevarekoncernen Atria - begge finske - har sammen udviklet den nye ”Atria Easy Open Vacuum Pack”, der kom på det finske marked i februar 2017, og som bryder med traditionelle emballager til hakket oksekød. Emballagen er således ”let at åbne” på en helt ny og unik måde - det er ikke nødvendigt hverken saks eller kniv, man trækker blot i fanen for at åbne emballagen.
06.04.17: Ud over brugervenlighed, er der over 50 procent mindre emballagemateriale i vakuumemballagen, sammenlignet med alle andre emballager til hakket oksekød på det finske marked. Emballagen tilpasser sig formen på produktet, hvilket sparer plads under transport, i butikken, i kundernes indkøbsposer, i køleskabet, og i affaldsspanden. Derudover er det hakkede oksekød pakket uden brug af gasser og skal give en længere holdbarhed i butikken. Atria producerer emballagen i sine egne anlæg. Det nye emballagedesign er mønsterbeskyttet, oplyses det.

Udviklingen af den nye løsning startede i 2013 og i hele projektets forløb blev forskellige emballagealternativer og -designs undersøgt og evalueret grundigt.

– Det var enormt inspirerende at tilslutte sig et sådant banebrydende projekt, hvor man ledte efter en helt unik emballageløsning til en serie af produkter, hvor emballagestilen har været den samme for alle producenter i meget lang tid, siger chefdesigner for emballagekonceptet og CEO for Packdesign ID Maija Olkkonen-Seppo.

  – Den nye embllage giver Atrias varemærke og produkter særpræg og en konkurrencemæssig fordel. Den tilbyder en ny form for brugervenlighed; den nedsætter mængden af emballage samt minimerer mængden af luft under transport, i butikken, i kundens indkøbspose, hjemme og i affaldsspanden.

I Finland er hakket oksekød traditionelt pakket i en plastbakke ved brug af emballagegasser (MAP-pakning). Hakket oksekød er vakuumpakket rundt omkring i hele verden, men Atria er ifølge egne oplysninger den første til at bringe en vakuumemballage på markedet, der er så let at åbne.

– Hakket oksekød er en daglig redningsplanke for forbrugeren, siger Anna Kultalahti, produktgruppemanager hos Atria Suomi Oy. – En alsidig fødevare, der er nem at bruge, og som nu også er pakket så brugervenligt som indholdet.

Forbrugerne har ifølge virksomheden også omfavnet det innovative emballagedesign, der forenkler deres hverdag. En pilottest foretaget i efteråret 2015 viste, at 97 procent af forbrugerne kunne lide det nye emballagedesign og 95 procent af dem, der afprøvede den, ønskede at købe hakket oksekød i den nye emballage i fremtiden.

Emballagen produceres af materialer fra den finske emballageproducent Wipak og består hhv. af en sandwich-trykt peelable BIAXER-film, sammen med en matsort SC XX bundfilm.

Fotos: Packdesign ID / Atria

GS
Print Send