PACKobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@packobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 

Styrker kundeoplevelse og reducerer omkostninger

Den danske producent af hjemmesko Glerups startede som et mindre familieforetagende i Danmark, men i dag sælges hjemmeskoene til kunder over hele verden. Den oversøiske vækst samt en stor stigning af webshopforsendelser har dog givet udfordringer i logistikleddet, og virksomheden havde derfor behov for en ny emballageløsning.
11.12.17: Glerups udfordringer i logistikleddet var ifølge emballageproducenten DS Smith resultatet af en positiv udvikling, nemlig øget salg til det amerikanske marked og vækst i ordrer på webshoppen. Den øgede eksport betød dog også øgede fragtomkostninger - både ved forsendelse via lufttransport og containerskib. Derudover krævede de store amerikanske kunder en tilpasning af Glerups emballager for at varen kunne håndteres på deres automatiserede lagre.

Vækst på webshoppen stillede også store krav til logistikken, og Glerups havde derfor behov for en gennemgang af deres emballageløsning for at løse deres udfordringer, og et team fra DS Smith mødtes med Glerups Supply Chain Manager, lagerchef, samt marketingschef og fik forskellige perspektiver på Glerups udfordringer. som alle blev tænkt ind i den løsning, der efterfølgende blev udviklet.

– Løsningen blev bl.a. en transportkasse til 24 par hjemmesko, der gør det muligt at fragte 6480 par i en container uden brug af paller i modsætning til 5400 stk. på Europaller i den tidligere løsning. Derudover er transportkassen optimeret til INKA-paller, som er lavere end de traditionelle Europaller og derfor overholder de maksimale mål for luftfragt, som er 1,6 meter, forklarer DS Smith.

Herudover blev der også udviklet en ny æske til hjemmeskoene. Glerups havde hidtil haft to primære skoæsker, men med det nye emballagedesign kan de nu nøjes med én til hele sortimentet. Og det gør det ifølge emballageproducenten nemmere for Glerups at kontrollere fragtomkostningerne, da de kun har én emballage at beregne forsendelse efter.

– Med den nye skoæske kan de meget præcist styre, hvor mange der passer ned i en container eller på et fly i forhold til tidligere, hvor antallet varierede mellem 5000 og 7000 par sko alt efter størrelsen, påpeger man.

Den nye æske har desuden fået et nyt design i form af en indvendig flade med tryk, der udnytter spildet fra produktionen. Det indvendige tryk giver kunden en ekstra oplevelse, når de åbner æsken og er derfor med til at styrke brandet.

Det samlede emballagesortiment endte ud i transportkasser til 24, 12, 6, 3, 2 og 1 stk., som kan bruges alt afhængigt af, om det er en ordre, der skal til USA, Danmark eller ud til de tusindvis af webshopkunder, som handler direkte hos Glerups.

Fra Jesper Glerup Kristensen, adm. direktør hos Glerups lyder det: – Alt i alt er vi rigtig glade for samarbejdet. Der har været en rigtig god sparring med DS Smith som har gjort, at vi i dag har en mere enkel emballageløsning, som giver os mange fordele, når vi sælger over hele verden.”

Fotos: DS Smith

GS
Print Send