PACKobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@packobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 

Opnår patent på lav stabling

Den europæiske producent af plastemballager til fødevareindustrien Færch Plast A/S har fået patent på et bakkedesign, der sikrer en ultra-lav stabling. Den lave stablehøjde gør både håndtering, lagerplads og intern transport betydelig mere effektiv for fødevareproducenten og reducerer også bakkernes miljøbelastning.
27.03.18: Jesper Emil Jensen, Sales Director North, ROW & Marketing hos Færch Plast siger: – Vi er utrolig stolte af, at vi igen kan tilbyde branchen et innovativt produkt, som vi nu også har fået patenteret. Løsningen betyder, at bakkerne kan stables tættere, end det tidligere har været muligt. En positiv konsekvens er, at der, helt lavpraktisk, er plads til tre gange så mange bakker i den samme stak, papkasse, og container. Den lave stablehøjde reducerer ligeledes behovet for intern transport og lagerplads med 67%.

Markant reducering af stabelhøjden
Helt konkret har virksomheden ændret på bakkedesignet, så det omfatter en sekundær forsænkning, der er placeret på bakkens yderside. Med ændringen har man opnået en reducering af stablehøjden fra den nuværende markedsstandard på ca. 5 mm til 1 mm. Selvom Færch Plast har opnået en markant lavere stablehøjde, har det ikke været på bekostning af bakkernes kvalitet eller ensartethed.

– Vi ved, at det er afgørende for vores kunder, at kvaliteten er i top. Har man en fuldautomatisk produktion, er det vigtigt at undgå produktionsstop. Når bakkerne sidder tæt, skal kvaliteten være præcis. Det patenterede bakkedesign sikrer, at bakkerne er konstrueret helt ensartet, så maskinerne kan skille dem ad uden fejl. Det giver en effektiv og rentabel fremstillingsproces, siger Jesper Emil Jensen.

Bæredygtighed i værdikæden
Da den enkelte pakning fylder markant mindre, opnås ifølge virksomheden også en række miljømæssige fordele. Det er således muligt at reducere mængden af emballage til transit samt antallet af kilometer til transport og behovet for lagerplads. Det betyder en direkte reducering af bakkernes samlede miljøbelastning med op til 67% på hele logistikken.

– Vi arbejder hele tiden for at minimere den miljømæssige påvirkning af vores produkter, hvor det er muligt. Med det nye emballagedesign er vi nået endnu et vigtigt skridt i retning af at sikre bæredygtighed i værdikæden, siger Jesper Emil Jensen.

GS
Med stakken til venstre kan der ifølge emballageproducenten være 290.000 bakker pr. vognlæs. Med stakken til højre kan der være 1,1 mio. bakker pr. vognlæs Foto: Færch Plast
Med stakken til venstre kan der ifølge emballageproducenten være 290.000 bakker pr. vognlæs. Med stakken til højre kan der være 1,1 mio. bakker pr. vognlæs Foto: Færch Plast
Print Send