PACKobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@packobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 
Du er her: Forsiden > Verdensnavne taler om smarte emballager på Scanpack

Verdensnavne taler om smarte emballager på Scanpack

Dagens forbrugere er mere miljøbevidste end nogensinde før, hvilket har øget kravene til emballageindustrien om at skabe smarte emballage med bæredygtige materialer og materialer, der for eksempel kan spises eller er selvdestruerende.Og netop bæredygtighed står i centrum på Scanpack, som finder sted i Svenska Mässan i Göteborg den 23.-26. oktober.
29.08.18: Messearrangøren slår fast, at det giver fordele at satse bæredygtig, og at hver fjerde svensker ville acceptere en 50 procents prisforhøjelse eller mere for en emballage, som er let at genanvende. Og for at svare på, hvordan virksomhederne styrer deres produktudvikling for at imødekomme den nye efterspørgsel efter klimasmarte emballager, har man dedikeret en hel eftermiddag til et Scanpack Bæredygtighedsseminar, der sætter fokus på emnet.

– Klimasmarte alternativer er højaktuelle for alle, der producerer og bruger emballage. Derfor vil vi i år fremhæve dette og virkelig give besøgende en eftermiddag, hvor førende industriaktører fortæller os, hvordan de arbejder med løsninger, der er bedre for miljøet, siger Anna Lena Friberg, Business Manager for Scanpack.

Blandt de der er med til at inspirere under disse bæredygtighedsseminarer, er Tim Sykes fra Packaging Europe, som også er til stede for til at uddele bladets prestigefyldte Sustainability Awards-pris på Scanpack.

– Sustainability Awards hylder innovationer, som ikke kun er ressourceeffektive, men også reducerer mængden af affald. Menneskets forbrug har en katastrofal indvirkning på miljøet, og emballagen betragtes som en stor del af problemet. Her må vi sørge for, at emballagen ikke slutter som junk i naturen, siger Tim Sykes.

Verdensberømte navne deltager
Under messen får gæsterne inspirerede og praktiske tilfælde af kendte profiler og eksperter på en såkaldt superbrand scene. Talere fra f.eks. P&G, Johnson & Johnson, Carlsberg og andre kendte mærker, forklarer, hvordan de arbejder med emballage på deres respektive områder.

– Særligt interessant bliver det at lytte til Ian Schofield, emballagechef i den britiske fødevarekæde, Island Foods, som har fjernet al plast i alle produkter. Der er jeg overbevist om, at hele den svenske fødevareindustri har meget at blive inspireret af, siger Anna Lena Friberg.

Emballageeksperten Jocelyne Ehert hjælper virksomheder med at tænke bredere. Hun har brugt hele sin karriere på at hjælpe store mærker med at udvikle bæredygtig emballage og udfordret spørgsmålet om, hvorvidt det egentlig er rigtigt at fjerne alle typer plast. At det videre perspektiv løftes under Scanpack hilses velkommen af Tim Sykes:

– Det er ingen nem opgave at levere produkter til forbrugere uden at producere affald eller påvirke miljøet negativt. Vi skal derfor bruge innovation i hele emballageindustrien, fra de materialer, vi bruger til produktion, og til sidst de metoder, vi bruger til at håndtere affaldet, konkluderer han.

Foto: Scanpack

GS
Print Send