PACKobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@packobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 

1.200 tons mindre plastaffald fra Carlsbergs 6-packs

I kølvandet på lanceringen af Carlsberg Groups ambitiøse bæredygtighedsprogram sidste år offentliggjorde bryggerikoncernen en række innovative tiltag, der skal gøre deres emballage til Carlsberg-pilsneren mere bæredygtig. Blandt nyskabelserne er en banebrydende multipack-løsning med navnet "Snap Pack", som limer øldåserne sammen og dermed erstatter plasten omkring bryggeriets 6-pack øl.
07.09.18: Som de første inden for ølindustrien, eliminerer Carlsberg med den nye Snap Pack op til 76 procent af den plast, der anvendes til traditionelle 6-packs. Fuldt implementeret kan den nye, bæredygtige emballage reducere mængden af plastaffald med over 1.200 tons globalt, svarende til 60 mio. plastposer om året. Alene i Danmark reduceres mængden af plast med op til 150 tons om året.

Tilmed oplyser bryggeriet at det med den nye Snap Pack også skal være lettere at åbne en 6-pack. Man deler Snap Pack'en på midten, så man står tilbage med to rækker med tre øl. Herfra kan hver øl klikkes fri, lyder opskriften.

Flere tiltag på emballagefronten
Snap Pack er bare én ud af en række forbedringer af Carlsberg-pilsnerens emballage, der blev offentliggjort i dag, og som vil blive rullet ud gradvist på tværs af gruppens mange markeder. Blandt de andre forbedringer kan nævnes:
Cradle to Cradle-certificerede farver på etiketterne for at forbedre genbrugsprocessen,
coating på genpåfyldelige glasflasker, så disse kan holde længere,
forbedrede kapsler, som fjerner ilt fra flasken, således at øllet smager friskere i længere tid,
cirkuleret genbrugsmateriale i de emballager, hvor plast stadig er nødvendig.
 
Forbedringerne er et led i Carlsbergs bestræbelser på hele tiden af forbedre øllet, emballagen og alle elementer omkring, samtidig med at miljøbelastningen mindskes. De nye initiativer er nogle af de første forbrugerrettede tiltag i Carlsbergs bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO, som blev lanceret sidste år med det formål bl.a. at opnå nul CO2-udledning og nul vandspild.

Cees ’t Hart, koncernchef i Carlsberg Group, siger: – Det er en vigtig dag for Carlsberg. Vi arbejder benhårdt på at levere på vores høje ambitionsniveau på bæredygtighedsområdet og bidrage til at tackle klimaforandringerne.

– Det ligger i vores formålsbeskrivelse altid at stræbe efter forbedringer, og med lanceringerne i dag viser vi tydeligt, at vi fortsat lever efter vores grundlæggeres værdier . Carlsbergs Snap Pack kan reducere mængden af plastaffald betydeligt, og vi glæder os til at kunne tilbyde forbrugerne bedre øloplevelser med mindre miljøpåvirkning.

Carlsberg annoncerer samtidig, at de trykfarver der påføres Carlsbergs etiketter udskiftes med såkaldt Cradle to Cradle Certified trykfarver, som er produceret med grøn elektricitet, og gør genanvendelsen af materialer nemmere. Dermed opdateres farven på alle Carlsberg etiketter sammen med en justering af det ikoniske Carlsberg-logo, som bringes tættere på det originale design fra 1904, hvor den berømte danske designer Thorvald Bindesbøll skabte det ikoniske logo med den karakteristiske skriftfont og humlebladet.

Foto: Carlsberg

GS
Print Send