PACKobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@packobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 
Du er her: Forsiden > Hæver panten på poser

Hæver panten på poser

Netto har de seneste måneder testet pant på plastposer. Resultaterne viser ifølge dagligvarekæden, at poserne både bliver brugt flere gange, og at flere og flere poser kommer retur. Så for at få endnu flere udtjente poser retur hæver man nu panten og introducerer nye poser af genbrugsplast.
21.09.18: "Brug din plastpose igen og igen – og få en kontant belønning, når du afleverer den slidte pose tilbage".

Sådan har opfordringen lydt til Nettos kunder i de seneste måneder, hvor dagligvarekæden som den første i Danmark har indført pant på plastbæreposer. Og efter fire måneders test viser erfaringerne ifølge kæden, at pant på poserne medvirker til, at forbrugerne benytter deres poser flere gange og dermed forbruger mindre plast. Samtidig kommer flere og flere poser retur.

Kæden rapporterer at salget af plastposer således er faldet med over 11 procent på Fyn og mere end 15 procent på Bornholm. Samtidig stiger antallet af poser, der bliver pantet, dag for dag. Andelen er efter fire måneder oppe på næsten 10 procent på Fyn, mens bornholmerne efter knap to måneders test vender retur med knap 5 procent.

– Vores kunder har taget rigtig godt imod initiativet, som åbenlyst har medvirket til, at kunderne genbruger mere og returnerer flere poser. At vi på fire måneder har fået næsten 10 procent til at komme retur med deres poser, viser at konceptet kan fungere, men det skal styrkes, siger Michael Løve, direktør i Netto International.

Resultaterne får nu Netto til at forlænge testene - i jagten på den model, der kan få flere til at komme retur med posen og som kan implementeres i hele landet.

– Vi er meget fortrøstningsfulde, men vi vil stadig gerne have endnu flere til at aflevere de udtjente poser i vores butikker, så vi undgår, at de ender i naturen eller som skraldeposer. Det kræver tilvænning og tid, ligesom det gjorde, da man satte pant på plastflasker. Vi tilpasser nu ordningen på en række punkter for at gøre det endnu mere attraktivt at pante poserne, uddyber Netto-direktøren.

For at få kunderne til at genbruge poserne endnu mere og pante flere poser, når de er slidt op, har Netto valgt at sætte panten op til 1,50 kr., mens kunderne nu får 2 kr. retur, når de afleverer deres Netto-pose.

Genbrugsplast i poserne
Samtidig skrotter Netto sine to gamle poser og erstatter med én ny pose, som består af 80 procent genbrugsplast, der reducerer behovet for ny plastproduktion. Den mindste af de to gamle plastposer fjernes helt, da den på grund af en tyndere kvalitet er mindre velegnet til at bruge igen og igen, ligesom meget få kunder kommer retur med den. Endelig indfører kæden senere på året et indkøbsnet, der består af 90 procent genbrugsplast. Også det vil kunne pantes, oplyses det.

– Hele formålet med vores initiativer er at medvirke til at skabe en cirkulær økonomi, hvor genbrugt plast har en værdi. Vi skal af med den unødvendige plast og sikre, at intet plast ender i naturen. Men plast er også en vigtig ressource, når den bruges og genbruges rigtigt. Derfor ser vi frem til at kunne tilbyde poser med en stor andel genbrugsplast, og skubbe til udviklingen mod mere genbrug, siger Michael Løve.

Planen er fortsat, at pantordningen skal udvides til samtlige Nettos næsten 500 butikker i Danmark, hvis kunderne tager godt imod initiativet, oplyser kæden.

Foto: Netto

GS
Print Send