PACKobserver.dk
Tlf: +45 39 69 43 21
info@packobserver.dk
 
Udgives af GINI·com
Pilegårdsvej 48
DK-2860 Søborg
 

Blockchain-teknologi gør forsyningskæden gennemsigtig

I Holland har supermarkedskæden Albert Heijn og et af verdens helt store tapperier Refresco skabt gennemsigtighed i forsyningskæden for Albert Heijns eget mærke af ambient appelsinjuice ved hjælp af blockchain-teknologien.
19.10.18: Refresco leverer appelsinjuice til Albert Heijn, der er indkøbt fra Louis Dreyfus Company (LDC)'s juice-forretning. Og aldrig før har forbrugerne ifølge de to parter været i stand til at følge kæden af et produkt som appelsinjuice på denne måde. De kan, via en QR-kode, se hvilken rute appelsinerne har taget frem til at juicen står i sin flaske på butikshylden. Med denne komplette sporbarhed er næste skridt taget i gennemsigtighed for forbrugerne.

Marit van Egmond, Commercial Director hos Albert Heijn, siger: – Vi leverer dagligt god mad og drikke til millioner af kunder. Dette medfører et stort ansvar, og vi vil bidrage aktivt til aktuelle temaer i verden omkring os. Vi gør vores produkter sundere, arbejder på at reducere madspild, og vi ser på, hvordan vi kan reducere vores indvirkning på miljøet.

– Betydningen af gennemsigtighed i forsyningskæden fortsætter med at stige. Vi kender alle trin i forsyningskæden for vores produkter for at sikre, at de produceres med respekt for mennesker, dyr og miljø. Og vi vil også vise disse trin til vores kunder, og dermed være åbne og gennemsigtige, pointerer hun.

Albert Heijn har langvarige relationer med faste producenter og leverandører til sine 11.000 mærkevarer. I nogle tilfælde kan en produktionsproces let gøres gennemsigtig, f.eks. med frugt og grøntsager fra Holland. Det er vanskeligere for andre produkter, fordi de har en længere kæde eller består af flere ingredienser. Ved at bruge blockchain, en teknologi, der registrerer hvert trin i kæden, bliver det muligt at vise kunderne, hvordan og af hvem disse produkter fremstilles.

Albert Heijn og Refresco anvender blockchain for første gang med AH's appelsinjuice, der kan opbevares ved stuetemperatur. Data fra trinene i produktionskæden er forbundet og gjort gennemsigtige. Den benyttede blockchain er udviklet i samarbejde med hollandske Supply Chain Information Management BV (SIM), der er specialiseret i at visualisere og give løbende indsigt i kæder via forskning og databaser.

    Produkt- og rejsedetaljer
Via en QR-kode på emballagen kan kunderne følge hele den rute, deres appelsinjuice har rejst, før den endte i deres indkøbskurv. Det starter i Brasilien i appelsinplantagerne, der forvaltes af LDC Juice, hvor frugten høstes. Blandt andet er de kvalitetsstandarder, som LDC Juice har til fødevaresikkerhed og bæredygtighed, registreret der. Blockchain indeholder også oplysninger om appelsinerne selv, herunder datoperiode for høsten og grad af sødme. Forbrugerne kan se disse detaljer i kæden og endda sende komplimenter til producenterne med "Like2Farmer" funktionaliteten.

Maarten Kusters, adm. direktør for Refresco Benelux, siger: – Dette er en enestående måde at bringe avleren, juiceproducenten, tapperiet, detailhandleren og forbrugerne sammen, og at gøre hele processen med produktion af frugtjuice sporbar og gennemsigtig. Vi er glade for, at vi kan bidrage på denne måde som Albert Heijns partner. Som verdens største uafhængige producent af juice og
læskedrikke, er vi engageret i en bæredygtig frugtjuicesektor. Vi stræber efter 100% bæredygtig juice fra 2030 for vores produkter. Til støtte for denne ambition var vi med til at etablere the Sustainable Juice Covenant sidste år sammen med andre førende industriaktører.

Murilo Parada, leder af LDC's Juice Platform, siger: – Dette projekt har været en vigtigt mulighed for os til at fremhæve de forskellige trin i juicens rejse på en gennemsigtig måde. At se detaljerne, fra plantage til flaske, hjælper forbrugerne med at forstå vores bæredygtige forsyningskæde for juice. LDC afsluttede den første handel med landbrugsprodukter gennem blockchain i januar 2018 og er overbevist om, at der er enorme muligheder ved at bruge teknologien som en forudsætning for digital transformation.

Certificeret dyrkning
De gårde i Brasilien, der dyrker appelsiner til AHs eget mærke ambient appelsinjuice, forvaltes af LDC Juice. Disse gårde har alle Rainforest Alliance certificeringsstempel, et kvalitetsmærke for miljøet, naturbeskyttelse og arbejdsvilkår for produkter fra områder, hvor regnskovene vokser.

Han de Groot, CEO for Rainforest Alliance siger: – Vi ønsker Albert Heijn til lykke denne appelsinjuice, der er baseret på Rainforest Alliance-certificerede appelsiner. Det er godt, at så mange forbrugere kan nyde appelsinjuice, som bidrager til at forbedre miljøet og fremtiden for appelsinplantagens brugere og deres familier. Et stadigt stigende antal forbrugere vil gerne have oplysninger om, hvor deres mad er fra, og hvordan den er lavet, og det er derfor vidunderligt, at Albert Heijn-kunder kan følge rejsen for deres appelsinjuice. Vi opfordrer andre parter til at følge dette eksempel.

Fotos: Albert Heijn og Refresco

GS
Print Send